kleine fotocollage in banner
Fotoreportages Videoreportages Link & tegenlink Contact Disclaimer

TRANSRAPID 08

Magnetic levitation train TRANSRAPID 08

In augustus 2004 maakte ik een testrit mee in dit zeer geavanceerde en vooral veilige stuk techniek dat kortweg terecht wordt omschreven als "Flying on the ground".

In augustus 2006 had ik met mijn zoon weer een reservering gemaakt om nogmaals deze grootse ervaring te beleven. Omstandigheden waren er echter de oorzaak van dat ik deze reservering moest annuleren.

Wel zijn we op 12 augustus 2006 in Lathen (D) geweest om, na de plaatjes uit 2004, nog wat beelden te maken van de zaken op en om het traject inclusief de TR08, welke overigens z'n mooie rode (snelheids)streep over de gehele lengte inmiddels kwijt was.

Helaas is op 22 september 2006 de hier getoonde TR08 verongelukt op de testbaan in Lathen. Een verschrikkelijke gebeurtenis waarbij 23 passagiers de dood vonden.

Feit is echter dat de oorzaak van het ongeval n.m.m. NIET heeft gelegen in de superieure, zeer veilige en vooruitstrevende techniek, maar in de periferie er omheen. In het testcentrum te Lathen zijn menselijke fouten gemaakt die bij een operationele toepassing, zoals bijvoorbeeld in Shanghai, zeker uitgesloten zijn!

IN JANUARI 2009 IS HELAAS BESLOTEN DE TESTBAAN IN LATHEN TE SLUITEN. DE NIEUWE TR09 WORDT VERKOCHT AAN CHINA. ALLE FACILITEITEN IN LATHEN WORDEN AFGEBROKEN. KOSTEN: 40 MILJOEN EURO. DE GROTE EURO- EN KREDIETCRISIS IN 2011 HEEFT UITEINDELIJK DIT GRANDIOZE PROJECT DE DAS OM GEDAAN. EEN ROEMLOOS EIND DUS VOOR HET LEVENSWERK VAN HERMANN KEMPER.